Scenariusz zajęć rekreacyjno- sportowych dla dzieci z kształcenia zintegrowanego. Jego tematem jest nauka pokonywania przszkód na torze. Celem zajęć jest kształtowanie motoryki w zakresie szybkości, zwinności i wytrzymałości oraz wprowadzenie współzawodnictwa. Scenariusz wykorzystałam na dodatkowych pozalekcyjnych zajęciach dla dzieci z kształcenia zintegrowanego w ramach realizowanego przeze mnie programu zdrowotno-motorycznego.
SCENARIUSZ
ZAJĘĆ REKREACYJNO-SPORTOWYCH DLA DZIECI Z KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO
TEMAT:NAUKA POKONYWANIA PRZESZKÓD NA TORZE
CELE: -Kształtowanie motoryki w zakresie szybkości,zwinności i wytrzymałości. -Wprowadzenie współzawodnictwa
MIEJSCE ĆWICZEŃ:hala sportowa
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ:45 min.
PRZYRZĄDY I PRZYBORY: duże piłki, materace, płotki, bębenek
Część zajęć, rodzaj zabaw i ćwiczeń
|
Treść oraz sposób realizacji zadań |
Uwagi
|
I.Czynności organizacyjno-porządkowe. Zabawa „Rybacy na jezioro”.
|
1.Zbiórka w dwuszeregu,powitanie, podanie zadań zajęć. 2.Dwójka dzieci podaje sobie ręce tworząc sieć, a pozostałe dzieci stają po jednej stronie sali.Na sygnał przebiegają one na drugą stronę sali, a rybacy starają się „złowić ryby”.Schwytane dzieci stają się rybakami i powiększają lub tworzą nową sieć.Wygrywa dziecko, które nie pozwoli się schwytać. 3.W siadzie skrzyżnym-luźne,swobodne potakujące ruchy głową (tak...tak...tak..), a następnie ruchy przeczenia(nie...nie...nie....). 4.W rozkroku-skrętoskłony tułowia do lewej i prawej nogi z dotknięciem podłoża palcami rąk. 5.W staniu-zginanie i prostowanie nógw kolanach z jednoczesnym wymachem ramion w przód i w tył.6.W leżeniu przodem-wystukiwanie podanego rytmu palcami rąk o podłoże w skłonie w tył. 7.Podskoki obunóż w miejscu i w różnych kierunkach w rytmie podanym przez prowadzącego na instrumencie perkusyjnym.
|
Sieć składa się z umownej liczby dzieci-dwojga,trojga , najwyżej pięciorga.
Sprężynowy ruch kolan.
Łokcie uniesione w bok. Podskoki lekkie,ciche, na palcach.
|
II.Rozwijanie cech motorycznych. Zabawa na czworakach. Wyścig kozłów (zwinność).
Zabawa rzutna. Wybijanka w kole (zwinność,zręczność).
Tor przeszkód. Kształtowanie cech motorycznych:zwinności, szybkości,wytrzymałości.
|
8.Ćwiczący ustawieni w czterech rzędach przed wyznaczoną linią.Przed każdym rzędem leży jedna duża piłka.Na sygnał pierwszy z każdego rzędu rozpoczyna czworakowanie popychając piłkę głową tak dlugo,aż przejdzie ona linię mety.Następnie chwyta pilkę,biegnie do swegorzędu,kładzie ją przed zawodnikiem czekającym w przysiadzie podpartym i staje na końcu.Wyścig kończy się ,kiedy wszyscy wykonają czworakowanie,a zwycięża rząd, który pierwszy wykona zadanie. 9.Dzieci podzielone na dwie grupy:jedna z nich tworzy duże koło,druga znajduje się wewnątrz.Ćwiczący z obwodu koła starają się rzutem piłki zbić znajdujących się w środku,którzy bronią się ucieczką lub unikami.Zbity uczestnik zabawy powiększa koło.Wygrywają te dzieci,które najdłużej pozostały w środki koła nie zbite piłką.Zabawę powtarzamy zmieniając role w grupach. 10.Ustawić dwa identyczne tory przeszkód równoległe do siebie,zaznaczyć linię startu i linii mety.Dwa zespoły o takiej samej liczbie uczestników pokonują następujące przeszkody: -na sygnał bieg pierwszych do chorągiewki i okrążenie jej nie dotykając, -bieg do płotka i przejście pod nim w dowolny sposób , -czworakowanie do materaca, -przewrót w przód na materacu po czworakowaniu , -bieg tyłem do linii mety Uwaga: Każde następne dziecko z rzędu rozpoczyna bieg,kiedy jego poprzednik przechodzi pod płotkiem.Wygrywa rząd ,który pierwszy ukończy pokonywanie przeszkód .
|
Należy zwrócić uwagę na prawidłowe czworakowanie.
W zabawie stosujemy 1,2,a nawet więcej piłek.
Wyścig powtarzamy 2-3 razy.
|
III.Ćwiczenia muzyczno-ruchowe.
Ćwiczenia uspokajające i korekcyjne.
Ćwiczenia porządkowe.
|
11.Marsz po obwodzie koła w rytmie muzyki z klaskaniem na akcentowaną część taktu. 12.Cwał zmienny w przód co 2 i co 4 kroki.Cwał bokiem,przodem i tyłem do środka koła (zmiana kierunku co 4 cwały). 13.Swobodny marsz w dowolnych kierunkach, a na umówiony sygnał (gwizdkiem) przyjmowanie pozycji,np.poprawne stanie,siad skrzyżny,leżenie przodem-ręce pod brodą. 14.Zbiórka,omówienie zajęć,ocena aktywności uczestników ,pożegnanie.
|
| Opracowała: Katarzyna Chudzik |